Kassasystemen horeca: nuttige tips

Alle hotels, restaurants en cafés zouden niet kunnen draaien zonder hun horeca kassasystemen. In geen enkele sector worden zo veel rechtstreekse transacties gesloten met klanten en is het bijhouden van die transacties zo’n ingewikkelde klus. Zonder kassasystemen in de horeca zou dat gewoon zelfs ondoenbaar zijn. Ter vergelijking: wanneer een klant komt afrekenen aan de kassa van een supermarkt moet er in essentie niet veel meer gebeuren dan een optelsom van alle producten. Vergelijk dat eens met het bijhouden van wat een klant die enkele dagen op hotel verblijft allemaal verbruikt (de kamerkost, het ontbijt, de minibar … ). Om al die complexiteit te kunnen bolwerken, moeten kassasystemen voor in de horeca zeer performant zijn. Bovendien legt de overheid aan kassa systemen ook nog eens bijzondere eisen op.

 

De geregistreerde kassa systemen voor in de horeca

De in de horeca geregistreerde kassa is één van de voorwaarden die de regering heeft opgelegd in ruil voor de btw-verlaging en die op 1 januari 2010 in werking trad. De geregistreerde horeca kassa’s zijn verplicht voor exploitanten van inrichtingen waar regelmatig maaltijden ter plaatse worden verbruikt. Deze exploitanten moeten geregistreerde kasregisters horeca aanschaffen of met hun leverancier regelen dat hun reeds aanwezige kassaregisters worden aangepast.
De verplichting voor een geregistreerd kassasysteem in de horeca geldt ook voor bedrijven met kernactiviteiten buiten de horecasector (bv. meubelzaken) die een cafetaria uitbaten waar maaltijden worden verschaft en die vrij toegankelijk is voor het publiek. Foorkramers en bedrijfsmesses vallen dan weer niet onder deze verplichting. De verplichting gold vanaf 1 januari 2010 voor starters en overnemers, voor reeds gevestigde uitbaters is er in een overgangsperiode voorzien. Zij krijgen tijd tot uiterlijk 1 januari 2013. Op zoek naar het kasregister horeca kostprijs? Via deze website kunt u offertes aanvragen bij verschillende leveranciers.
Het kassaticket van deze geregistreerde kassasystemen voor in de horeca vervangt het btw-bonnetje. Op dit kassaticket moet een opsplitsing worden gemaakt tussen de verschillende btw-tarieven. De gevestigde uitbaters blijven onder de bestaande verplichting vallen om een btw-bonnetje af te leveren (voorlopig met de bestaande uitzonderingen voor de zogenaamde toegelaten gerechten) tot de ingebruikname van een geregistreerde kassa register. Pas vanaf 1 januari 2013 moet er een opsplitsing worden gemaakt tussen drank en maaltijden op het btw-bonnetje.

 

POS kassa systemen in de horecasector

Tegenwoordig worden de oude kassasystemen horeca steeds vaker vervangen door volledige “Point-of-Sales” systemen (POS kassasystemen). Deze digitale systemen bieden een rijke waaier aan mogelijkheden waarvan de horeca als geen ander profiteert:

  • In restaurants kan gebruik worden gemaakt van draadloze handhelds met touchscreen waarop obers de bestelling kunnen intikken. Die wordt van daaruit rechtstreeks naar de keuken gestuurd. Deze toestellen kunnen ook rekeningen afdrukken en bevatten vaak een betaalterminal voor creditcards.
  • Een POS kassa systeem bestaat uit een netwerk van toestellen, servers en opslagapparaten die samen het geheel van data die te maken hebben met verkoop bijhouden. Zo is het met POS systemen niet enkel mogelijk om de verkoopstransacties maar ook de gewerkte uren van het personeel, de voorraad en nog veel meer bij te houden.
  • Dankzij de efficiëntie van dit soort systemen kan de service sneller verlopen en worden er een stuk minder fouten gemaakt.

Op zoek naar kassasystemen voor in de horeca? Hier kunt u tot drie GRATIS offertes aanvragen bij verschillende leveranciers. Doe het vandaag nog en u krijgt een antwoord binnen de 48 uur!